Είστε από αυτούς που πιστεύουν ότι ο ανθρώπινος παράγοντας και η σωστή επικοινωνία είναι το κρίσιμο βαρόμετρο για την επιτυχία σε πέραν του ενός τομείς;
Πιστεύετε ότι η προσπάθεια σε όρους όπως οι ώρες εργασίας, η σωματική καταπόνηση, η επένδυση χρημάτων… πολλές φορές δεν φθάνει;
Αναρωτιέστε πως μερικοί άνθρωποι είναι απείρως πιο αποτελεσματικοί και καταφέρνουν να μετατρέπουν σε εύκολη διαδικασία…εγχειρήματα που για άλλους φαντάζουν δυσθεώρητα;
Οι απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα συναντώνται σε μια κοινή συνισταμένη που ήρθε πρόσφατα στην ζωή μας αλλά με διάθεση για να μείνει και να κρίνει πολλά…
Τη Συναισθηματική Νοημοσύνη!
Ο πιο απλός επεξηγηματικός ορισμός που μπορώ να σκεφτώ είναι..
«Συναισθηματική νοημοσύνη είναι η μέθοδος επικοινωνίας μέσω της οπτικής και του καναλιού κατανόησης του συνομιλητή μας».
Ας ξετυλίξουμε λίγο το κουβάρι…
Πόσες φορές έχετε ακούσει την φράση «μπες στην θέση του άλλου»;
Αφού είναι τόσο απλό γιατί δεν κατακλύζεται η κοινωνία μας από αποτελεσματική επικοινωνία από ανθρώπους που μπαίνουν στην θέση του άλλου;
Πολύ απλά γιατί αυτό απαιτεί κόπο, μελέτη, εκμαίευση ή και αποδοχή των θέσεων του συνομιλητή μας.
Ο Covey το συνοψίζει στην φράση “seek first to understand then to be understood”.
Το να ενδιαφερθείς και να κατανοήσεις τον άλλον θα σε οδηγήσει στο να κατανοήσεις και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να δεχθεί τα μηνύματα σου.
Με ποιες λέξεις, με ποιο ύφος, με ποιες κινήσεις, ποιες χρονικές στιγμές;
Πιστεύει κανένας ότι με τον ίδιο τρόπο δέχεται την πληροφόρηση το παιδί μας, η/ο σύντροφος μας, ο συνεργάτης μας, ο γονέας μας;
Δεν συμφωνείτε ότι τις περισσότερες φορές συνηθίζουμε να επικοινωνούμε με ένα βολικό και συνήθη τρόπο για εμάς εφαρμόζοντας τον σε όλες μας τις συναναστροφές;
Η αφετηρία αυτής της συνήθειας βρίσκεται στον εσωτερικό μας εγωισμό και στην ψευδαίσθηση της έλλειψης χρόνου για να προετοιμάσουμε αποτελεσματικότερα την επικοινωνία μας.
Αν σε ενδιαφέρει το αποτέλεσμα της επικοινωνίας θα πρέπει να αναζητήσεις και τον καταλληλότερο τρόπο για να περάσεις και τα μηνύματα σου.
Και μιας και μίλησα πριν για λέξεις, ας αναφέρω και ένα παράδειγμα για να γίνω ακόμα πιο σαφής.
Το να πεις στον συνομιλητή σου εν τη ρύμη του λόγου σου την φράση «άκουσε με» θα δημιουργήσει μεν προσοχή.. αλλά και απόσταση… μιας και σε κανέναν δεν αρέσει η προστακτική.
Το να πεις όμως «να προτείνω κάτι;» δημιουργεί μια τελείως διαφορετική οπτική και χρώμα στην επικοινωνία.
O Anthony Robbins μας αναλύει την έννοια του λεξιλογίου μεταστροφής, δηλαδή το «πώς επηρεάζουν οι λέξεις που χρησιμοποιούμε στον εσωτερικό μας διάλογο τα εξωτερικά αποτελέσματα».
Κατ’ αντιστοιχία η χρησιμοποίηση του πλούτου της ελληνικής γλώσσας προσεκτικά αλλά και συνδυαστικά με τον συνομιλητή μας μπορεί να αποφέρει απίστευτα αποτελέσματα.
Πέραν από τις λέξεις, σημαντική είναι και η εύρεση της αφετηρίας της συζήτησης για τον συνομιλητή μας. Δηλαδή ποιος είναι ο αρχικός του στόχος.
Π.χ αν μιλάμε με έναν πελάτη θα πρέπει να εκμαιεύσουμε ότι ο πρώτος στόχος που πρέπει να ικανοποιήσουμε είναι η παροχή συγκεκριμένης πληροφορίας για ένα θέμα για να οικοδομηθεί άμεσα η εμπιστοσύνη και να πάμε παρακάτω.
Αν όμως μιλάμε με την σύζυγο μας ίσως η αφετηρία σε ένα φλέγον θέμα να είναι η έμπνευσης της ασφάλειας με την φράση «όλα θα πάνε καλά» για να προχωρήσουμε πιο βαθιά στις λεπτομέρειες.
Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης δείχνει πέραν όλων των άλλων την διάθεση να ενδιαφερθούμε για τον διπλανό μας.
Ας συμβάλουμε λοιπόν όλοι σε μια κοινωνία αποτελεσματικότερης επικοινωνίας με περίσσιο χαμόγελο!